Comments: Cejkov

#6776
Jaroslava Andrášová
not registered

20.12.2006 21:13
IP:217.119.119.2
Sama som videla maketu toho hradu a je super... po dokonceni prace sikovnych ziakov sa mame na co tesit. Aj muzeum je skvely napad. Som rada, ze na ZŠ sa venuju ziaci aj takemuto druhu cinnosti. Je to velmi zaujimave, ked sa mozeme aj takouto cestou stretnut s minulostou; ako kedysi zili ludia v Cejkove.
#6625
Bojková Alžbeta
not registered

15.11.2006 10:43
IP:213.160.162.133




Na ZŠ v Cejkove sme so žiakmi na archeologickom krúžku postavili maketu hradu , ktorý bol postavený na kopci Varhegy. Momentálne pripravujeme výstavu pod názvom "Prežime deň pravekévo roľníka ". V budúcnosti pl
ánujeme vytvoriť zo zozbieraných starožitností školské múzeum regionálnych dejín od praveku po novovek.
#6457
andrea
not registered

20.10.2006 16:37
IP:212.242.182.99
Bud trpezlivy, narychlo som ho videla ale momentalne nejde post, doma mi vypadol internet, takze som jak chroma kobyla.
#6454
Peter
not registered

19.10.2006 19:17
IP:213.151.218.132
Andrea, co povies na hrad v Cejkove, ktora farebna varianta je lepsia?
#6086
Peter
not registered

22.08.2006 19:16
IP:213.151.218.138
Angrea, dostali ste obrazok Cejkovskeho Hradu?
S pozdravom
Peter
#5149
Petike
registered

05.05.2006 15:02
IP:87.197.8.113
Odpusť - nemyslel som to zle... Ale to ma neospravedlňuje... Ešte raz : Prepáč !
#5111
andrea
not registered

29.04.2006 20:13
IP:212.242.182.99
Pre Petike : krotila by som svoju vášeň v opravovaní chýb. Pri tomto spôsobe komunikácie, je to ad.1 - irelevantné, ad.2 - sám sa čas od času sekneš. Súdim, že táto diskusia je o inom a podstatnejšom. A propos: som iná Andrea, ako na 4883, je to zhoda mien.
#5089
Petike
registered

28.04.2006 14:15
IP:87.197.8.113
Vydaná bola nedávno v Kapušanoch - u toho miestneho vydavateľa... Na meno si neviem nikdy spomenúť...
#5037
Bogoly János
not registered

25.04.2006 06:11
IP:87.197.59.49
Ale dával som pre trojjazyčnú publikáciu, ktorú financuje Košický samosprávny kraj - ale tá ešte nemohla vyjsť - sám som z toho žiaden exemplár nevidel.
Preto sa opakovane pýtam - o akú publikáciu vlastne ide?
#5027
Petike
registered

24.04.2006 13:47
IP:87.197.8.113
Takže ste vlastne teraz v poslednom čase vôbec nepísali žiaden odborný text na objednávku takéhoto typu knižky so stručnými prehľadmi geografie a dejín juhozemplínskych obcí... Chápem... Ale ak to tam dali bez Vášho súhlasu - nie je to tak trochu porušovanie autorských práv ?
#5016
Bogoly János
not registered

22.04.2006 06:41
IP:87.197.59.49
Petike!

Som do určitej miery v rozpakoch. Doteraz som vydal 7 vlastných regionálnych publikácií, ale nijakú o dejinách obcí v slovenčine. Bol by som vďačný, keby ste mi napísali, o čo vlastne ide.
Mám trochu obavu, že asi sa použila moja publikácia "Betűkbe zárt régmúlt", ktorá vyšla v roku 1994 a ide vlastne o knižné spracovanie môjho seriálu vo vtedajších regionálnych novinách Zempléni Szó. Pomali si totiž u začínam zvykať na to, že moje publikácie sa kopírujú vo veľkom a publikujú sa preklady bez toho, aby sa ma dakto opýtal alebo požiadal o súhlas.

Preto by som rád vedel, kto to vydal, preložil a samozrejme, kto má na vine množstvo gramatických a "gramatických" chýb.

Čo sa týka vynechávania faktov - ak ide o spomínanú knižku - to bolo zámerné. Už totiž vtedy som chystal vydať samostatnú pubikáciu o dejinách hradov, kaštieľov a kúrií a už aj vyšla. Ak my poskytnete mailový kontakt, rád vám celý text zašlem. Tam sú podľa prameňov podstatne podrobnejšie spracované Vami vytýkané údaje.

Želám Vám veľa úspešných potulkov v križovaní.
#5012
Petike
registered

21.04.2006 11:24
IP:87.197.8.113
Óóóó ! Vidíte, pán Bogoly ! Ešte predminulý týždeň sa mi dostala do rúk tá knižka o obciach Medzibodrožia a Použia, ich dejinách a pamiatkach, o ktorej ste spomínali vašu spoluprácu na textovej časti...

Poviem to otvorene : veľmi sa mi páči, dizajn je moderný a vkusný, vynikajúci na to, že vyšla v jednej z našich miestnych tlačiarní - ale, neurazte sa, našiel som sem tam aj niekoľko gramatických, občas aj gramatických chýb... Trochu ma to zaráža - z vášho dopisovania na túto stránku mám od začiatku dojem, že zvládate slovenčinu aj maďarčinu bez akýchkoľvek problémov - a tam sa zrazu objaví pomerne veľa chýb tohto druhu... Ale nehovorím... Možno ich zanechal niekto, kto po vás text jazykovo "korektoval" - ale urobil asi úplne opačný proces a váš text, ľudovo povedané, "zhumpľoval"... :-)) A možno ani neprešiel jazykovou kontrolou, či úpravou - ktovie, v tiráži sa to nikde nespomína...

A ešte jedna drobná výčitka - niekde zbytočne vynechávate fakty : Pri Veľkom Kamenci mi napr. chýbalo, že k dejinám hradu ste napísali len kedy a ako vznikol aj zanikol, kto a kedy ho vlastnil a žiadne iné zaujímavé údaje z jeho histórie - napr. že ho bratríci (podľa dobových správ), vedení údajne Petrom Aksamitom, či dokonca Jánom Jiskrom, obliehali tento hrad v roku 1451, pravdepodobne v jarných mesiacoch... Vraj ho aj dobili a využili ako dočasný úkryt a základňu pri svojom rabovacom "ťažení" na južnom Zemplíne v tých rokoch... (Vyčíňali v tom čase aj pri Sárospataku, kde došlo k jednej z najznámejších bitiek s nimi vo východných častiach Uhorska...)

P.S. Ja osobne zastávam názor, že národ Slováko a Maďarov už neexistuje z geneticko-etnického hľadiska v tzv. "čistej" podobe - za tých tisíc rokov sa obe etniká už tak premiešali, že sú po stránke genetickej temet ako jeden národ... :-) Nehovoriac už o ostatných národoch (Rusínoch, Goraloch, Poliakoch, Slezanoch, Moravanoch, Čechoch, Rumunoch (vrátane "Valachov") - prakticky v celej Európe... Proti "náckovskej" teórii "čistej vznešenej rasy" stojí realita : Geneticky zdravé, etnicky sa kvalitne "miešajúce" obyvateľstvo Európy - veď prečo máme toľko fešných dievčat a žien ? :-)) Darmo, hipisáci mali aspoň v jednom pravdu - hesle : "Make love - not war !!!" :-)))
#5011
Petike
registered

21.04.2006 11:02
IP:87.197.8.113
Mr. Bogoly and BlaBla :
Čo sa týka vášho mini-rozhovoru o účelovo spotvorenom a skreslenom výklade dejín našich národov - sám by som to lepšie nevystihol... Ale už tu, chvála Bohu, nemáme komunizmus a príliš ani nekuviká ani anachronická "dejinno-mýtizujúca" ideológia, typická pre rôzne nacionalistické drísty... Neraz je reálna história zaujímavejšia alebo prekvapujúcejšia ako všetky tupé "ľudové" povesti typu "jedna baba povedala"... :-)

To platí aj o "Žigi" Luxemburskom ! Ináč, ten paradox s výkladom "jeho" a otcových zásluh je fakt podarený... :-)
#5010
Petike
registered

21.04.2006 10:55
IP:87.197.8.113
andrea :

Ak chceš, môžem Ti poslať pôdorys zaniknutého hradu v Cejkove... Možno z neho zmúdrieš, ale sú v ňom miesta, kde sa aj profík a odborník na terénne merania zasekne... Môžem Ti tiež zaslať čiernobielu fotografiu hradného kopca, ak chceš - je to, ak sa nemýlim, "Várheď / Várhegy"...

Žiaľ, nemôžem si teraz pozrieť odkaz na Tvoj e-mail, na tomto počítači nie je možné si ho pozrieť...
(Odkaz existuje, ak má niekto oranžovo zvýraznené svoje používateľské meno v komentároch - ale to asi vieš.)
Skúsim to niekedy na inom počítači, keďže nemám pravidelnú možnosť zasadnúť za internet...

Zatiaľ Ti prajem príjemný deň ! Odošlem tie materiály, keď budem najbližšie môcť... Dovi !
#4903
BlaBla
not registered

14.04.2006 17:20
IP:82.119.119.38
Presne tak... János!
#4901
Bogoly János
not registered

14.04.2006 05:40
IP:87.197.59.49
#4895
blabla

Ďakujem za uznanie, ale beriem to skôr ako náznak zbližovania objhektívnych náhľadov na dejiny.
Čo s týka Žigmunda, stále sa (najmä v českých dejinách) zabúda na to, že bol synom "otca vlasti", Karola IV.!

Tiež si myslím, že patril medzi (našich) najväčších panovníkov, veď dokázal obmedziť rýchly nástup Osmanskej ríše a ako jediný uhorský kráľ stal stal cisárom Svätej ríše rímskkej. To, že mal chyby a neresti je tiež zrejmé - bol človekom/politikom svojej doby (a dnešní sú azda lepší?). mimochodom t.č. v Budapešti sa možno pozrieť na výstavu o ňom. Iba poznamenávam, že mal veľmi blízky vzťah k Uhorsku - veď nechal so pochovať vo Veľkom Varadíne (Nagyvárad - Oradea), nakoľko jeho idolom bol uhorský kráľ (Svätý) Ladislav.

Čo s týka bratríkov na Hornej Zemi, tak stačí preštudovať dobové archívne pramene - Levoča, Bardejov, Sátoraljaújhely a pod. a dostane každý súdny obraz o vyčínaní týchto "revolucionárov", v skutočnosti žoldnierov bez škrupúľ.
#4895
blabla
not registered

13.04.2006 07:25
IP:212.5.209.82
BOGOLY JÁNOS... veru tak... Neviem, ale keď som ja chodil na ZDŠ, na hodinách dejepisu nás učili, Žigmund Lucemburský, toť ,,lýška ryšavá,, pomaly netvor... a kuknime sa na jeho osobu reálne, bez ideologické ho ,,filtra,, a zistíme, že to bol jeden z najväčších Uhorských kráľov. Podobné paradoxy by sa našlo v dejinách veľa.
Napr. Bratríci, v podstaťe silne destabilizujúci prvkom v oblastiach Horných Uhier a na dejepise to bolo prezentované úplne zvrátene.
Váš posledný komentár trafil ,,do čierneho,,. Plne s Vami súhlasím.
BlaBla
#4888
Bogoly János
not registered

12.04.2006 06:48
IP:87.197.59.49
Petike:

V podstate súhlasím s Vašimi názormi, aj keď by som mnoho vecí zjemnil (napr. či v 9-10. storočí sa môže kovoriť o "kultúrach", kedy už jasne jestvujú vyhranené etniká). Žiaľ v učebniciach ešte stále prevláda zjednodušený a privlastňujúci náhľad. Veď stačí prelistovať dejepis Slovenska, Ukrajiny, Rumunska, Bulharska, Srbska a "zistíte", že v strede Karpatskej kotliny v 10. storočí súčasne "existovalo" najmenej päť ríš! Je to skôr komické a iste nemá s vedou nič spoločného - patrí to do sféry aktuálnej politiky. Ja sám som skôr miestny historik a nerád by som bral na seba zodpovednosť vyslovovať súdy vo sfére globálnych historických súvislostí. Avšak pevne verím, že aj globalizácia bude mať blahodárny vplyv a vyrastie nová generácia historikov, ktorá už nebude viazaná predsudkami a obmedzenou nacionálnou zaujatosťou (a smiešnou pýchou), ale jediným vodidlom pre nich bude objektívna veda. Dejiny Karpatskej kotliny by sa mali napísať z jednotného pohľadu všetkých kultúr a etník, ktoré sa podielali na nej - veď nikto nemôže povedať "ja som tu bol prvý (!)" a opierať sa o to, že kto prišiel skôr, je tiež zavádzajúce. Veď stačí preskúmať plejádu slovanských priezvísk v maďarskom etniku a na strane druhej množstvo priezvísk maďarského pôvodu u Slovákov, nehovoriac o najnovších výskledkoch genetiky, ktoré poukazujú na takrečeno "pokrvné" príbuzenstvo všetkých etník v Karpatskej kotline a osobitne bĺízku dedičnú príbuznosť Slovákov a Maďarov.
Bolo by už načase, aby učebnice nepísali politici maskovaní za historikov - v tom veľmi súhlasím s Vami, lebo to musí platiť obo/mnohostranne.
Andrea
Tak sa mi marí, že v mnou spomínanom periodiku "Adalékok Zemplén vármegye történetéhez" je nejaký nákres. Čoskoro budem v župnom archíve a pozriem sa nato - samozrejme aj okopírujem a ak to nájdem a rád zašlem.
#4884
BibraX
registered

11.04.2006 18:29
IP:85.216.233.99
Pan Bogoly suhlasim s vami. Ale je len velkou chybou, ze slovenska historiografia sa snazila v minulosti, dejiny Slovenska izolovat ak nie uplne vytrhnut z dejin Uhorskeho kralovstva. Rovnako zle a kontraproduktivne je aj vyjadrovanie, resp. ignorovanie dejin tzv. "Velkomoravskej rise" z ktorej Uhorske kralovstvo prebralo minimalne spravne rozdelenie s centralnym hradiskom/hradom. Staci si pozriet viacero clankov z madarskej historiografie a vela informacii o Slovanskom osidleni sa nedozvetie. A pritom takmer cele uzemie dnesneho Madarska je posiate slovanskymi lokalitami (otazka povodu belobrdskej kultury). A je len na skodu aj to, ze malo archeologov a historikov sa slovanskemu osidleniu v Madarsku venuje. Potom sa skoro kazdy clanok o historii Karpatskej kotliny zacina prichodom nomadskych kmenov, co navodzuje dojem, ze v karpatskej kotline ak nebol hiat tak sa nomadi stretli len s nepatrnym osidlenim. Co samozrejme nie je pravda. A to ani nespominam rovno odmietanie existencie tzv."Velkomoravskej rise" (pozri Imre Boba) v priestore uzemia Moravy (Ceska rep.) a juhozapadneho Slovenska.

Suhlasim aj s vasou poslednou vetou: "História každého regiónu nie je doménou aktuálnej štátnej moci a momentálne tu žijúceho etnika/etník, ale viacerých množín doterajších kultúr."
#4883
andrea
not registered

11.04.2006 14:23
IP:195.28.72.87
Dobrý deň, páni Petike a Bogoly
zaujímalo by ma či náhodou nemáte obrázok hradu v Cejkove?
Vďaka
Andrea